Aantekeningen |
- Jonkvrouwe Jemmy van Hoboken (zie ook het Landje van Hoboken) die les had van Han van Meegeren en wier werk affiniteit vertoond met Jan Mankes en Theo Landsaat, kwam eind jaren 20 in Veere wonen tesamen met de schilderes en tekenaar Bas van der Veer. Zij woonden in de Kapellestraat waar Jemmy een groot atelier in de tuin liet bouwen. Naast vrij werk ontwierp Jemmy ook voor de Scala in Milaan en de grote passagiersschepen naar Indie.
- In een recensie uit 1986 noemde de kunstrecensent van de Provinciale Zeeuwse Courant, Andreas Oosthoek, de Veerse schilderes Lucie van Dam van Isselt een 'vergeten joffer'. Met die omschrijving als uitgangspunt werden de vrouwelijke kunstenaars die gedurende langere tijd in Veere woonden en werkten in de loop der jaren tot 'VEERSE JOFFERS'.
- Lucie van Dam van Isselt was in 1907 de eerste vrouw die zich als zelfstandig kunstenaar in Veere vestigde. In de jaren twintig volgden Ada Góth-Löwith en haar dochter Sárika die in 1928 van Domburg naar Veere verhuisden. Nadien volgden in de jaren dertig nog enkele vrouwelijke kunstenaars die Veere als domicilie kozen. Dit waren respectievelijk Jemmy van Hoboken, Bas van der Veer, Ina Rahusen en Claire Bonebakker. Als laatsten kwamen in de vijftiger jaren Anneke van der Feer en Mies Callenfels-Carsten in Veere wonen en werken.
- Eind jaren dertig veroorzaakte zij (Jemmy) een schandaal door met de (getrouwde) gereformeerde dominee weg te lopen (O Heere, 't is Veere).
- erfgenaam 6c voor 1/80 deel
|